Reklama:

Jak Piast wspierał BATE w Brześciu [relacja]

W ostatnim czasie Piast jest mocno wspierany przez delegacje z BATE. Niemal na każdym meczu jest obecny ktoś z Białorusi. Postanowiliśmy więc zrewanżować się zgodowiczom.

Pomogło w tym również uproszczenie procedury wizowej, ponieważ wizę można już otrzymać bez konieczności wyjazdu do ambasady, czy korzystania z pośrednictwa. Odmowę dostała tylko jedna osoba i niestety nie pojechała z nami. Powodem tego było zeszłoroczne „zderzenie kultur” – islamskiej  i europejskiej – na dworcu w Brześciu. Kolejny nasz kolega został natomiast potraktowany iście po „amerykańsku”, czyli wizę dostał, lecz cofnęli go z samej granicy…  Niestety pogranicznicy byli stanowczy i nawet nam zagrozili deportacją z wbitym misiem.

Po przekroczeniu granicy udajemy się z naszymi gospodarzami na wynajętą kwaterę (ciekawy pomysł na wschodzie – wynajęcie mieszkania na 1 dzień), gdzie możemy się odświeżyć i trochę odpocząć po podróży, no i oczywiście zjeść domowy, syty obiad. Po chwili odpoczynku idziemy na Twierdzę Brzeską miejsce podobne do naszego Westerplatte (jeśli kogoś interesuje ta historia może sobie zobaczyć film Twierdza Brzeska). Już we wrześniu 1939 Brzeska Twierdza odegrała istotną rolę w wojnie obronnej Polski.

W okolicy jest również ciekawe muzeum kolejnictwa z interesującymi eksponatami. Sama twierdza jest obowiązkowym punktem wycieczki. Przechodzimy przez ogromną bramę w kształcie pięcioramiennej gwiazdy, a z głośników lecą wspomnienia kombatantów i pieśń „Święta Wojna” czyli nieoficjalny hymn II Wojny Światowej https://www.youtube.com/watch?v=z9utjothjEU

Sama twierdza ze słynną bramą wraz z wejściem jest uwieczniona na starym banknocie 50. rubli białoruskich, natomiast pomnik żołnierzy radzieckich pod twierdzą został uznany przez National Geographic za jeden z najbrzydszych na świecie. O gustach się nie dyskutuje, ale na prawdę robi wrażenie i należy to zobaczyć.

Wycieczkę odbyliśmy w towarzystwie przyjaciół z BATE oraz starych i kilku nowych znajomych z Dynama Brześć, których z BATE łączą pozytywne relacje. Trochę nas zastanawiał fakt, co będzie gdy Brześć zechcą wspomóc ich polscy przyjaciele ze Stalówki czy Radzynia-Zabielskiej, lecz prawdopodobnie na tym meczu ich nie było, poza tym po rozmowach z kibicami Dynama Brześć i BATE dowiedzieliśmy się, że oni w polskie sprawy się nie mieszają i w przypadku meczu Piast – Stalowa Wola ani BATE, ani Dynamo nie będzie na meczu. A w sytuacji konfrontacji na Białorusi oni jako gospodarze nie życzyli by sobie żadnych utarczek między Polakami.

Droga na stadion mijała spokojnie, a mijające nas osoby w barwach BATE i Dynamo mieszały się ze sobą. Pod sektorem gości już był widoczny OMON – czyli milicja w stylu naszych „białych kasków”. U nich to takie chłopy po min. 185 cm wzrostu w beretach niczym komandosi. Bez większych ekscesów wchodzimy na stadion, gdzie już nie obyło się bez przepychanki. OMON chciał za papierosa zawinąć jednego z kibiców, a my nie chcieliśmy go puścić. Na szczęście odpuścili. Koledzy z BATE powiedzieli nam, że za takie zachowanie karą dla nas byłoby min. 2 dni aresztu, kasa do zapłaty i deport z misiem do paszportu, więc można powiedzieć, że nam się upiekło. Jednego z nas zaczepił tylko później OMON-owiec strasząc, że jeszcze jedna taka akcja to „podwiezie nas” kabaryną.

Kibiców BATE dojechało ok. 200 osób. Miejscowi zaprezentowali ciekawą oprawę „Dynamomachine” z elementem wykorzystującym światła komórek na 2 trybuny. Nie zabrakło pozdrowień dla Piasta i wspólnych przyśpiewek ze strony BATE. Mecz skończył się remisem 1-1.

Po meczu udajemy się do naszej kwatery, gdzie znowu nas porządnie nakarmili, napoili % oraz obdarowali mnóstwem pamiątek. W drodze powrotnej znowu miał miejsce incydent na granicy, ale to już zupełnie inna historia. Do domu wróciliśmy o 10 rano na przysłowiowe Wielkanocne Jajeczko, a już w poniedziałek połowa naszego składu melduje się w Niecieczy. Kolejny wypad planujemy po zakończeniu naszego sezonu. Serdecznie zapraszamy wszystkich do wspólnego wspierania przyjaciół zagranicą. Wszelkie informacje u redakcji lub odpowiednich osób w młynie.

BATE & PIAST Nawsiegda!

Autor: Waluś

Edycja: Varti

Korekta: Gleniu

Powiązane:

BATEBATE BorisovkibicePiast Gliwicezgoda

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on VKPrint this page